ضرورت بکارگیری تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی

ضرورت بکارگیری تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی
بسیاری از مردم، تجارت الکترونیک را منحصر به خرید و فروش از طریق شبکه اینترنت می‌دانند، در حالیکه این امر فقط بخش کوچکی از تجارت الکترونیک را تشکیل می‌دهد و این مفهوم اکنون گستره وسیعی از جنبه‌های مختلف تجاری و اقتصادی را دربرگرفته‌ است. به سادگی می‌توان هرگونه فعالیت تجاری و مالی بین موسسات و افراد مختلف را در حیطه تجارت الکترونیک گنجاند. یکی از مشکلات چرخه ی تولید کالا و محصولات کشاورزی ؛ موضوع بازاریابی و دسترسی به خریدار می باشد که این امر نیز به دلیل پراکندگی مناطق تولید و دوری آن از مراکز فروش می باشد. از دیر باز عرضه ی محصولات کشاورزی و دامداری از طریق واسطه ها صورت می گرفت. گردش جریان محصولات به این صورت باعث می شد که سودمندی تولیدکنندگان از تولید محصولات کشاورزی به حداقل برسد و واسطه ها بیشترین سود را کسب نمایند . عدم اطلاع و ارتباط صحیح تولید کننده با مصرف کننده موجب کسب سودهای نامعقول توسط افراد خاص گردیده است که در حقیقت از ضعف اطلاعات مصرف کننده و تولید کننده حداکثر سوء استفاده را می نمایند. در نتیجه گاهی شاهد کمبود برخی از محصولات هستیم در حالیکه گروهی دیگر از محصولات ، مازاد تقاضای بازار ، عرضه می گردند. در سالیان اخیر ، فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه ی تجارت ، بسیاری از این چالش ها را از پیش رو برداشته است و امروزه از تجارت الکترونیک می توان در توسعه ی بخش کشاورزی و بازاریابی محصولات کشاورزی نیز استفاده نمود. قابلیت استفاده از اینترنت در عرضه ی محصولات کشاورزی به بازار از مزایای قابل توجه فن آوری تجارت الکترونیک می باشد. استفاده از مبادلات الکترونیکی اطلاعات به جای روش های سنتی مبتنی بر کاغذ باعث شد ضمن صرفه جویی در هزینه ی فعالیت های مختلف تجاری ، ارتباطی مستقیم بین کلیه بخشها برقرار گردد که این خود سبب کسب اطلاعات صحیح و بروز گردید. در کشور ما نیز بنا به ضرورت ، چند سالی است که بحث استقرار و به کارگیری تجارت الکترونیک در دستور کار دولت قرار گرفته و امید است تا با مطالعه ی جنبه های متفاوت آن بتوان ، گامی مؤثر و با اهمیت در عرصه ی تجاری کشور برداشت و از این مزیت رقابتی در جهت شکوفایی اقتصاد و کشاورزی کشور، هرچه بیشتر استفاده نمود.

بازار بزرگ کشاورزی ایران

   + کشاورز - ۱٢:٤٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/٩/۸